Lyftarbältet ser till att öka din träningseffekt och förbättra din prestation. Det är därför ett riktigt bra hjälpmedel för dig som vill börja lyfta lite tyngre.

Vad är ett lyftarbälte?

En man som spänner sitt bälte för styrkelyft

Ett lyftarbälte, även kallat träningsbälte, är ett kraftigt bälte som man spänner runt magen. Detta gör att din träning blir mer effektiv genom att låta dig lyfta mer vikt. Effekten uppnås eftersom lyftarbältet begränsar dina möjligheter att expandera magen när du lyfter. Detta gör att det intraabdominala trycket ökar och att ryggradsstabiliteten ökar.

De två vanligaste övningarna där man använder lyftarbälten är knäböj och marklyft. Det är också där du får ut mest effekt av bältet. Du kommer snabbt kunna lyfta mååånga kg mer än du brukar och du minskar även skaderisken. Toppenbra med andra ord!

Köpguide

Ett lyftarbälte är bra i marklyft och knäböj

Det finns en del olika varianter av lyftarbälten och träningsbälten vilket vi återkommer till längre ned. Men vill du ha ett bra bälte som ger bästa stödet ska du helt klart satsa på ett i lädermaterial. Dessa är lite hårdare och kan skava i början men det anpassar sig. Dessa bälten ger allra bäst effekt.

Vidare finns det 2 olika spänningsanordningar. Nämligen ”vanligt” spänna och ”lever” spänne. Ett lever spänne är det allra bästa och något du bör satsa på.

Nedanför är några av de bästa bältena på svenska marknaden enligt oss:

Thunder Fitness
Lever Belt
Thunder Fitness Lever Lyftarbälte
Bästa köp enligt oss! Ett klassiskt
lyftarbälte i split läder, utrustat med ett kraftigt leverspänne för snabb och hård åtspänning!
Klicka här för att se bästa pris hos
Thunder Fitness!
Schiek Power Lever Belt
Schiek lyftarbälte
Detta är ett bra lever bälte från amerikanska Schiek.
Klicka här för att se bästa pris hos Svenskt
Kosttillskott
eller Gymgrossisten!
Wahlanders Bälte
Wahlanders bälte
Wahlanders är kända för att göra rejäla
och kvalitativa träningsbälten. Detta är inget undantag. Tillverkat i artificiellt läder och
spännet är i form av kardborreband.
Klicka här för att se bästa pris hos Svenskt
Kosttillskott!
GASP Lifting Belt
Gasp träningsbälte
Ett lite mjukare lyftbälte från GASP i
vegetabiliskt läder. Utrustat med ett
”vanligt” spänne.
Klicka här för att se bästa pris hos
Svenskt Kosttillskott eller
Gymgrossisten!

Så använder du ett lyftarbälte

Du ska använda bältet när du gör riktigt tunga lyft eller böj. Ta inte på dig det förrän du gjort din uppvärmning och var noga med hur du sätter på det.

Fäst bältet runt magen. Det ska sitta tight men inte så hårt att du inte kan spänna magen. Om du drar ned det så att det sitter mer bekvämt eller spänner åt det för lite, kommer det inte att fungera som hjälpmedel för att skapa det tryck du är ute efter. När du sedan lyfter ska du dra in luft i magen och spänna magmusklerna, precis som vid vanligt.

Bältet ska vara ganska brett, men inte så brett att det inte får plats mellan revben och höfter. Materialet ska vara hårt och ostretchigt.  

Innan du köper ett lyftarbälte bör du ha tränat ett tag, det är viktigt att ha rätt utförande och att klara en del vikt även utan bälte.

Olika typer av lyftbälten

Det finns lite olika varianter av lyftarbälten, vilka vi ska gå igenom nedan. Det som skiljer dem åt är ofta bredden på bältet. Maxbredden vid tävling är 10 cm. Läder är det vanligaste materialet. Du kan också hitta bälten i konstläder och i olika textilier.

Dels finns det så kallade styrkelyftsbältet som är lika breda hela vägen runt. Detta bälte är främst utformat för marklyft och knäböj.

Det finns också ett tyngdlyftarbälte som är smalare fram än bak. I huvudsak används detta vid tyngdlyftning och är utformat på detta sätt för att inte vara i vägen vid riktigt djupa böj.

Det bälte som en del kallar för bodybuildingbälte är ett bälte med lite smidigare passform och som är lite mjukare än ett lyftarbälte. Det brukar användas inom styrketräning och har inte riktigt samma effekt som ett lyftarbälte just eftersom det är mjukare.

På marknaden finns det också dipsbälten med ”öglor” som kan användas för att fästa extra vikter på, exempelvis vid pull-ups.

Därför ska du använda ett bälte

Lyftarbältet används för att öka trycket i din buk vid tunga lyft. Fördelen är att du kan lyfta ca 5-10 procent mer vikt med ett bälte än vad du kan göra utan detsamma. På så sätt får du bättre träningseffekt för ben, rygg och rumpa.

Lyftarbältet kan också göra att din rygg skonas något. Detta beror på att ryggstabiliteten ökar tack vare det extra trycket i buken. Se dock upp för falskt säkerhet i detta fall. Bältet är ingen garanti för att inte skada sig, så se till att lyfta rätt. Bältet kompenserar inte dålig teknik och är i första hand ett hjälpmedel för att förbättra din prestation.

Länkar:

https://aktivtraning.se/traning/styrketraning/bor-jag-anvanda-traningsbalte

muscles.se/artiklar/traningsbalte/